Followers

Thursday, November 10, 2011

AWALNYA HAJI NAJIB BALIK.....

Assalamualaikum...
Mummy petik:
[MK] Mufti Perlis Dr Juanda Jaya melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji.

Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.

“Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar  di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan  13 Zulhijjah.

“Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain,” kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Perdana Menteri ialah ibu beliau, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Andul Kadir.

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru.

“Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja.

“Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam,” katanya lagi.


10 hari saja??? Mummy tak tahu nak kata apa-apa sebab mummy pun belum jadi HAJJAH lagi......


 Hai sang belatuk. janganlah asyik mengetuk saja...carilah pekerjaan yang boleh mendatangkan hasil mahsul.....manalah tau tahun depan giliran kita pula ke sana.....insyaallah...





ARIZAKIAH

7 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
MACAM MANA NI? HARAP PIHAK YG BERKENAAN BERI PENJELASAN

ILA HonEyBuNNy said...

InsyaAllah....

tadi mama ila baru tanya..eh Najib dah balik ke...ila jawap xtahu la...ehheheh

Kak Rose said...

Salam Arizakih, entahlah.... lamanya nak tunggu penjelasan dari yg berkenaan...kita nak tau jugak apa sebenarnya berlaku kan..

Saiazuan said...

eh betul ke? hmm

mamalieyna said...

itulah..hrp2 ada penjelasan disebaliknya..sbb mmg byk orang juga tertanya2 pasal ni..herm..

WuMing said...

Cute.....

Zaitun said...

Salam kenal.