Followers

Saturday, October 30, 2010

89 TAHUN AMBO TUNGGU....



PIALA MALAYSIA dah jadi milik kelantan!!!!!!!

Tuan guru!!! Terima kasih!!!!!

Yeaaaaah!!!!!! esok cuti!!!!!!!

Dah 89 tahun rakyat kelantan dahagakan piala malaysia....

1921 piala ni dinamakan Piala HMS Malaya setelah 1967 barulah dinamakan PIALA MALAYSIA....

Menurut Tan Sri Anuar Musa, selepas 1921 Kelantan belum pernah lagi menjulang Piala Malaysia. Ini bermakna penantian ini sudah 89 tahun.

Alhamdulillah 2010 dapat!!!!!!

Time kaseh Abang Ya!!!( singkatan orang Kelantan untuk Sathianathan)

TAHNIAH UNTUK PEMAIN KELANTAN.......

GOMO KELATE GOMO.....

GOL MORE KELATE GOL MORE.....


SEJARAH TELAH TERCIPTA,


ARIZAKIAH

Thursday, October 28, 2010

HAI MUCUK MUMMY TAYAM.......



Biasanya setiap hari mesti i calling2 puteri i di kota puteri. Tapi 2 - 3 hari lepas i sangat bizi...Bila i call dia malam tadi, bunyi suaranya lemah dan tak sihat... Mungkin kurang tidur kerana menyiapkan banyak assignment. catatan i hari ini adalah suntikan semangat untuknya...

Mummy tau semangat mummy ada pada Tia(nama manja sejak kecil). Semangat tak mudah menyerah kalah. Malah ada part-part tertentu Tia lebih baik dari mummy.
Semasa Tia masih baby, tia kuat menangis. Menurut mak bidan yang juga tukang urut semasa mummy 'dalam pantang', "usia 3 bulan budak ni akan berenti menangis. budak ni cerdik...kecik lagi dia dah mintak macam2. kita tak faham bahasa dia.....sebab tu dia melalak". Memang betul!!!! selepas 3 bulan Tia dah tak nangis lagi. Kalau nangis dengan alasan tu...mummy boleh terima... Kata mak bidan tu lagi...."budak ni kalau betul cara asuhannya, dia akan jadi pemimpin". Insyaallah.....
Semoga apa yang yang mak bidan tu cakap menjadi satu doa untuk Tia....

masa ni usia tia 5 bulan
comelnya!!!!

semasa usia tia 3 tahun,Tia sudah boleh hafal surah2 pendek dalam muqaddam. Mungkin Tia bernasib baik kerana atuk dan nenek Tia adalah guru Al-quran. Darjah 3 Tia dah khatam Al-Quran.Mummy buat majlis khatam quran untuk Tia besar2an masa tu. Tumbang lembu 1 ekor..... Tentu Tia masih ingat lagi bukan?


Semasa mesyuarat PIBG dan penyampaian hadiah 1999 Tia dapat Anugerah Kepimpinan Istimewa oleh pihak sekolah.Kata guru besar anugerah seumpama tu belum pernah diberikan kepada mana-mana pelajar....terutama untuk pelajar darjah 1 macam Tia. Mummy sangat teruja..... Walaupun baru darjah 1 bakat kepimpinan tia sudahpun terserlah. Guru kelas Tia masa tu kalau tak silap Puan Rohana memberitahu,bila semua guru bermesyuarat,dia tidak pernah risau kerana terpaksa tinggalkan kelas...Tia boleh jadi 'cikgu kecik' tanpa gaji....................
Tia mengajar kawan sebaya
Tia membaca, menulis dan mengira di papan hitam sebab mummy tau Tia boleh membaca dan menulis seawal usia 5 tahun.
di sekolah....kenapa gelap ni?

Tia aktif di sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. Tia mewakili sekolah dalam banyak acara. Sebutlah saja pertandingan story telling,choral speaking, public speaking, syarahan agama, kuiz mathematics semua Tia balun.

Setiap kali tiba hari bertanding Tia nampak cool dan yakin. Mummy punyalh berdebar smpai tak boleh tidur....Itulah sesuatu yang takde pada mummy tapi ada pada tia.

Semasa tunggu result SPM Tia buka kelas tuisyen di rumah atas permintaan jiran-jiran dan sanak saudara yang punya anak nak ambil UPSR. Tia ajar English,BM dan Maths. Budak-budak yang tak minat English pun bila dah belajar dengan Tia...jadi minat sangat-sangat. Kenapa???? kerana Tia ada sesuatu.....yang semulajadi dan tersendiri, yang tidak ada pada anak remaja biasa lain.

Tia beritahu mummy kalau result SPM Tia cemerlang, Tia nak lanjutkan pelajaran di bidang pendidikan. Tia minat sangat profesyen guru......tapi mummy tau Tia juga meminati bidang pengacaraan......cuma mummy dan papa tidak menggalakkan. Alhamdulillah.....Tia kini berjaya melanjutkan pelajaran di bidang yang diidamkan...TESL....

anak mak!!!

Mummy rasa kagum dengan Tia..... punya kawan yang ramai...Tia disenangi semua orang.....,tua dan muda. Kanak-kanak pun sukakan tia. Tia pandai menyesuaikan diri dengan sesiapa saja...setiap golongan..Tia boleh bercakap dengan kanak-kanak, sembang dengan orang dewasa atau 'berbasa-basi' dengan orang tua. Tia tau topik apa yang nak dibualkan bila berhadapan dengan seseorang.....

Bila cuti, kawan-kawan akan membanjiri talian telefon rumah atau selular. Tidak kurang yang bertandang ke rumah atau' buat date ' di kopitiam.. sebab di kopitiam boleh buka notebook...sambil berbual boleh siapkan assignments atau berbelog... Kesibukan tia mengalahkan menteri....

Tia seorang yang tegas dalam apa jua keputusan yang dibuat. Tia tak pernah menyerahkalah sebelum berjuang....Tia sangat komited dengan apa jua tugasan yang diberikan... Kalau kita buat kueh raya, mummy siap 1 loyang tapi Tia dah 2 loyang......

Tia berani berhadapan dengan sesiapa saja kalau Tia di pihak yang benar. Semasa darjah 2 Tia pernah tumbuk budak lelaki yang tak dengar cakap ......masa tu Tia jadi ketua darjah.... Berdarah hidung budak tu Tia kerjakan..... Bila bapak budak tu datang jumpa Tia nak tanya kenapa Tia tumbuk anak dia,dengan tenang Tia boleh bela diri.....

Sekali pandang macam pemimpin, 2 kali pandang macam mak datin...hehehe

Itulah Arizatul Adeela..... Di manapun berada sentiasa disenangi orang..disayangi kawan, dihormati lawan....


Sebagai ibu mummy sentiasa berada di belakang Tia....menyokong dan membantu.........
Walaupun mummy tidak dapat menggembirakan Tia ketika ini, yang pasti mummy akan turut berduka...menangis bersama....

Dalam mengejar cita-cita, jalan yang dilalui bukanlah selalu rata dan ditaburi bunga...melainkan adakalanya disirami airmata dan juga darah.

Berusahalah sayang......... mummy pasti........HIDUP TIA AKAN SECERIA MENTARI.......






Mucuk..mucuk mummy,


ARIZAKIAH

Tuesday, October 26, 2010

LUKALUKALUKALUKALUKALU.............................

Dah lama i tak mencatat apa-apa kat sini. Dalam hidup kita ni kadang-kadang aral dan rintangan selalu je datang tanpa undangan.....

Luka-luka yang menghiris juga sering menganggu rutin harian kita....

LUKA????????

i pernah bercerita tentang luka yang tak nampak dipandang....

Tapi kali ni luka yang sebenar-benarnya luka......


Dulu Dla (disebut deela )puteri i, melakarkan catatan diblognya tentang potong ayam terpotong jari semasa buat persedian bahan untuk nasi goreng. Sekarang i pulak yang mengulangi tragedi tu.... Posisinya pun sama.. Jari telunjuk.


Ini ha....lukanya....Adoooooiiiii!!!!!!!!


sape yang takut darah, cepat2kan alihkan kursor anda.........

Lukanya tak banyak tapi peritnya tak terkata.

Dla dapat 3 jahitan kerana lukanya dulu.. i tak pegi klinik pun...sapu ubat kat rumah je..MINYAK GAMAT...
Minyak gamat memang mujarab untuk luka yang tak serius. Kita patut menyimpannya di rumah....manalah tau kalau-kalau ada ahli keluarga yang mendapat kemalangan kecil....
Kalau pegi langkawi, i selalu beli bedozen2 untuk simpanan peti First Aid dan ole-ole untuk kekawan. Selain jadi buah tangan, dapat beramal!!!!!!!!!!












Orang perempuan ni hari-hari pegang senjata. Jangan tak tahu...pisau, gunting ,senduk, sudip dan tudung periuk boleh dibuat senjata. Lagi.... apa ye!!!!!!!

Tapi senjata yang i selalu gunakan cuma pisau dan gunting je ...... buat potong ayam, ikan dan sayur......

Jadi....kita selalu terdedah kepada BAHAYA....




Beransur sembuh setelah 5 hari

Hingga hari ni walaupun lukanya belum sembuh betul, i dah boleh gunakan jari telunjuk i sepenuhnya. Yang pasti untuk esok ada lagi cerita yang akan menghiasi entri ini.

bye......



Jangan lagi ada hati-hati yang terluka,

ARIZAKIAH

Sunday, October 17, 2010

JUJURKAH KAU SAHABAT?


Semalam, i bertemu dengan seorang sahabat lama semasa menduduki peperiksaan PTK. Seorang sahabat yang pernah menjadi tempat i berkongsi rasa suka dan duka....

Semua kenangan tu telah berlalu tapi bila bertemu dengannya semalam, luka lama berdarah kembali...... Maaf???? Mudah diungkapkan tapi apakah ia boleh mengubah segala yang tersurat dan mengubat segala luka di dada KERANA SEMUA KENANGAN AKAN SELALU ADA.....


Orang yang suka berkata jujur mendapat 3 perkara: KEPERCAYAAN, CINTA DAN RASA HORMAT. Kalau 3 perkara itu tidak ada semasa i bertemu denganmu sahabat, itu bermakna kamu adalah orang yang TIDAK JUJUR.......


Saidina Ali bin Abi Talib pernah berkata, "Jangan bersahabat dengan orang jahat kerana ia tidak malu untuk menjualmu dengan harga yang sangat murah".


i telah cuba menyembunyikan segala riak luka di wajah tatkala pertemuan yang tak terduga hari itu tapi ...kerana kamu pernah hadir di hati i sebagai seorang sahabat, segala rahsia di wajah i kamu pasti nampak jua. Hanya lidah yang mahu berdusta dan berbohong, namun pandangan mata, hayunan tangan, langkah kaki dan pergerakan badan akan menafikan apa yang diucap.

Dulu i amat naif mengenal dan menelah manusia......i sangka semua yang manis itu gula.....namun sebenarnya ia racun berbisa.....
Kini i semakin matang dan berprinsip.

Orang yang cemerlang sentiasa mencari hikmah di atas segala apa yang berlaku. Mereka redha dan bersyukur.Kerana i ingin menjadi orang cemerlang maka i ucapkan terima kasih kerana kamu telah mengajarku erti SAHABAT.



Sesungguhnya....

Perkenalan singkat denganmu sahabat,

Menghadiahkanku makna hakikat.......





TERLUKA,

ARIZAKIAH

Sunday, October 10, 2010

CINTA.........10.10.10


Rugi rasanya kalau tak post sesuatu di tarikh keramat ini.10.10.10.dan catatan ini di buat pada jam 10 lebih.nak cari masa tepat jam 10.10 minit tak sempat sebab tadi menonton siaran langsung persandingan angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muzaffar Shukor & Dr Halina.Persandingan kayangan tapi tak nmpak macam di kayangan pun.........sebab i tak pernah g kayangan...... Agaknya... .

Di entri ini i nak coretkan persoalan cinta sebuah keluarga.......


Di sebuah desa terpencil, terdapat sebuah keluarga terdiri dariapada sang ayah dan ibu serta seorang anak gadis muda dan naif.
Lalu sang anak bertanya kepada ibunya, "ibu, mengapa saya dilahirkan perempuan ?"Sang ibu menjawab,"kerana ibu lebih kuat dari ayah."(subjek sains ada pernyataan unsur-unsur genatik yang ibu maksudkan)....
Sang anak terdiam dan berkata,kenapa jadi begitu?
Sang anak pun bertanya kepada sang ayah, "Ayah! kenapa Ibu lebih kuat dari ayah?" Ayah pun menjawab,"kerana ibu seorang wanita!!!" Sang anak kembali terdiam. Sang anak bertanya lagi, "Ayah, apakah saya lebih kuat dari ayah?" Sang ayah kembali menjawab, "Yaa.....kamulah yang terkuat."
Sang anak terdiam dan mengerutkan dahinya.Dia sekali lagi melontarkan pertanyaan lain."Ayah, apakah saya lebih kuat dari ibu?" Ayah kembali menjawab"Ya.. kamulah yang terhebat dan terkuat" "Kenapa ayah!kenapa saya yang terkuat?"sang anak kembali melontarkan pertanyaan. Sang ayah pun menjawab dengan perlahan dan penuh kelembutan....
"Kerana kamu adalah buah dari cintanya,
Kamu adalah segalanya buat kami,
Kebahagianmu adalah kebahagiaan kami,
Tawamu adalah tawa kami,
Tangismu adalah tangis kami,
Cintamu adalah cinta kami,
Sang anak bertanya lagi! "Apa itu CINTA ayah?Apa itu CINTA ibu?" Sang ayah dan Sang ibu pun tersenyum...Dan mereka pun menjawab, "Kamu,......kamu adalah CINTA KAMI, SAYANG!!!!"

---------------------------------------*********------------------------------------

SESUNGGUHNYA KU INGAT MASIH.....
SAAT DIRIMU MENATAP MATAKU,
DENGAN LEMBUT DIKAU BERKATA.....
CINTAMU MERUPAKAN MAHAKARYA INDAH PENUH MAKNA.....




CINTA TETAP BERTAKHTA,
HINGGA KE HUJUNG NYAWA....


ARIZAKIAH

Tuesday, October 5, 2010

PERMATA HATI



jika bahu ini bisa menenangkan dukamu..
maka sandarkanlah sepuasmu di kala perlu....


Letih kerana perjalanan menyusuri Perak dari Grik ke Slim River,masuk ke Selangor hingga ke BestariJaya masih terasa.....Pun begitu hati rasa tenang, aman dan tenteram kerana perjalanan begitu lancar walaupun terpaksa merempuh hujan lebat di satu dua tempat(macam ramalam kaji cuaca pulak) dan selamat tiba ke destinasi.

Semalam,Permata hati i telah pun mendaftar ke semester 2 setelah cemerlang dalam final examnya semester lepas. Alhamdulillah.................. Terima kasih kepada kawan di Ipoh yang sudi menerima kedatangan kami sekeluarga. Kami cukup selesa semasa bertandang ke rumah anda......Terima kasih juga buat adinda arifendee di atas segala sokongan yang diberikan untuk permata hati i ini.

Apa yang anak-anak perlu tau, segala penat jerih mummy dan papa hanyalah untuk anak-anak, permata hati kami......Kegembiraan anak-anak adalah ketenangan buat kami... Kegembiraan buat mumy dan papa ialah menyaksikan kejayaan kamu semua.

So, demi mummy dan papa,,belajarlah bersungguh-sungguh........tabah dan bersedia menghadapi dugaan yang mendatang. Capailah kejayaan cemerlang untuk masa depan yang lebih gemilang.Tentukan hala tuju supaya laluan tidak berliku.

Doa kami sentisa mengiringi perjuangan kalian.


Pandai-pandailah menjaga diri selama berada di tempat orang........

CINTA KASIH kami hanyalah untuk PERMATA HATI.



RINDUUUUUUU....


ARIZAKIAH.