Followers

Wednesday, February 23, 2011

APA HADIAHNYA?????

 Assalamualaikum..

Bila anak saudara dah dapat anak, tentulah i dapat cucu sedara..hik..hik..hik... dah tua rupanya ....
Jumaat ni harijadi Daniel yang ke 4 tahun. Jumpa dengannya memang letih nak menjawab segala soalannya..
Yang membuat i teruja bila dia tanya, " Umi, tak buat kek coklat ke? Esok harijadi Nono(Daniel) Nono nak kek 2 tingkat macam uncle ajea punya.."

Kek coklat yang i buat untuk uncle ajea Daniel


Memenuhi hasratnya tentunya kek coklat pasti i buat......Tapi sedang mengira-ngira hadiah ape untuk si kecik tu...agar keikhlasan memberi dan kesyukuran menerima sentiasa seiringan.

Seseorang telah memberi i tip istimewa ini jika ingin memberi hadiah :

kepada  
              Kawan           -    Kejujuran
              Musuh           -    Kemaafan                    
              Ketua             -     Khidmat
             Orang Muda   -    Contoh terbaik
             Orang tua        -    Hormat dan Hargai budinya
             Pasangan         -    Cinta dan setia                   
             Manusia          -    Kebebasan

Lalu i mengerti.... tidak semua hadiah dapat di beli dengan duit ringgit...Titipan hati yang bersih lebih berharga dari intan berlian, emas bertimbun. Teringat pula dengan filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, Ahmad Albab...memberi hadiah gula dan garam kepada bapa mertuanya kerana kari tanpa garam takde keenakannya dan kopi tanpa gula takkan ada nikmatnya...itulah rencah kehidupan.,saling melengkapi.....Namun i masih lagi mencari hadiah apa untuk si kecik yang becok tu....



Hai sang bangau,   begitu tinggi kau terbang kenapa di belakang kerbau juga kau hinggap????


ARIZAKIAH

Thursday, February 17, 2011

UBI KAYU KETUPAT SEBUTIR

Assalamualaikum....

Salam maulidurrasul untuk semua.Harap tidak terlewat kerana kita masih di bulan rabiulawal.


Cuti maulidurrasul..... kami sekeluarga memanfaatkan segala ruang cuti tersebut. Tanah sekangkang kera tak jauh dari rumah kami tebang tebas segala semak samun. cadang nak berkebun ..tak taulah jadi ke tidak...Rupanya banyak juga pokok ubi yang tumbuh  tanpa ketahuan tuannya...itulah tandanya tanah yang subur... benih yang jatuh semuanya jadi pokok..

Tunggu apa lagi... 
Kami cabut pokok ubi punyalah susah.... tarik punya tarik...pokok tercabut ubi tak ada...patah rupanya..








gali punya gali ...punya gali....

inilah hasilnya......




Besssssar punya........

Bila tengok ubi sebesar tu, en hubby teringin nak makan ubi kayu masak ketupat  sebutir tapi i lebih suka namakannya pindang ubi kayu .   Kerana besar sangat i masak pindang separuh je....... Alhamdulillah....selain dari hantar rumah mak i dan mak mertua, jiran depan rumah pun dapat merasa....


 



 i nak kongsi resepinya kalau ada yang nak cuba.....anak bujang pun boleh buat. sangat mudah....:

Separuh dari ubi kayu yang kat gambar tu...Agaknya 1 kg , kupas kulitnya dan basuh bersih2 ye.....manalah tau kot2 ada tanah yng masih melekat..Potong kecil2.
Rebus ubi dengan sedikit air. secubit garam dan 2 helai daun pandan. Bila ubi dah empuk masukkan 250 ml santan pekat bersama 1 cawan air. Masukkan 1/2 cawan gula dan balik2an perlahan-lahan.(kalau kuat ubi kayu akan hancur) Biarkan mendidih dan angkat.

* Kalau pekena bersama kopi panas, uuuu.....sangat terangkat!!!!




Hai ciakku, jangan mencicip tak tentu hala...doakan kejayaan putera puteriku.....


ARIZAKIAH

Tuesday, February 8, 2011

RAMBUTNYA BAK MAYANG MENGURAI...

Assalamualaikum 
                                                              pic dari google


Gambar teratas adalah milik wanita berambut terpanjang di dunia......
Bukan senang nak jaga rambut sepanjang tu..
bukan mudah juga meniti sabar ,
menanti masa, 
menghitung usia...... 
sehingga tiba-tiba dalam sedar,
menjadi insan terpilih...
rambut bak mayang mengurai...
Sehingga sekarang masih digilai sidia...

                                                                                                  Biarpun tak dapat berdiri sebaris dengan mereka.....
Kerana memenuhi tuntutan ....
biarlah segalanya menjadi rahsia......




Hai Kedidi,, marilah menyisir mahkotaku,..........


Arizakiah

Monday, February 7, 2011

BUDU OH BUDU.......

 Assalamualaikum..

2 minggu blog i sepi....
Selsema belum reda (sakit orang tua memang susah nak baik) namun rumah i sekali lagi riuh rendah dengan kedatangan Kak Pah sekeluarga.
Terima kasih kerana menjadikan Kelantan sebagai destinasi percutian......

Walaupun batuk masih keras, badan masih lemah namun semua itu tidak menghalang i untuk menerima tamu sekali lagi.
2 malam je di rumah i selebihnya menginap di hotel.
Seperti biasa i bawa mereka shopping-nyopping segala sehinggakan 2 hari berturut-turut ke pekan rantau panjang. Semua nak di beli.....Sudah-sudah la tu Qaqa, pekan Rantau  Panjang tu akan sabar menanti  kalau Qaqa nak datang lagi di lain kali..

                                       Qaqa....cantik dan vogue gitu......

Hari terakhir Kak pah di Kelantan kami masak dan makan sama-sama.... hidangan dari resepi tradisi, masakan kampung  ala kelantan.....Masak lemak pucuk paku, kerabu nangka muda, kan sepat goreng, ikan bakar air asam dan yang paling menyelerakan......budu dan ulam-ulaman. kita semua duduk bersimpuh dan bersila, cecah mencecah segala...tambah bertambah nasi 2 3 kali....sampaikan ada yang terpaksa bukak butang seluar...ha...ha..ha...



                                                                   Sila......


                                     Tambah..tambah..tambah lagi.....



Kak Pah, datanglah lagi ke sini. Pelukan sayang kak pah sangat menyentuh hati kami . Sesaat bertemu kak Pah bagaikan sudah kenal bertahun lamanya. Kelakar, mesra dan baik hati.....

i doakan kak pah sekeluarga sentiasa berbahagia, tiada lagi duka dan sentiasa di bawah lindungan rahmatNya......amin.


Hai muraiku......khabarkan berita kak pah dan qaqa buatku...sihatkah mereka di sana?



ARIZAKIAH