Followers

Thursday, September 30, 2010

SEADANYA...............................................

CANDID............di Cameron Highlands.


Menghadiri majlis kawin, perkara utama yang menjadi tumpuan ialah pengantinnya.Kacak dan manis. Lalu i berfikir sendiri.........adakah menjadi kemestian si teruna tampan memilih dara manis menjadi teman hidupnya dan gadis anggun menanti jejaka kacak datang menyuntingnya????..............


Sebenarnya ....... segala yang cantik manis,tampan bergaya tu sementara saja.kalau cantik di hati, kekalnya sampai ke mati. i banyak juga membaca kisah-kisah cinta nabi dan ambia '. Cinta mereka bukan sekadar kasih sayang tapi pengorbanan dan perjuangan. Lalu i garapkan ayat-ayat ini untuk renungan kita bersama:-

Tak perlu mencari teman secantik Balqis andai diri tak sehebat Sulaiman.
Mengapa mengharapkan teman setampan Yusof jika kasih tak setulus Zulaikha.
Tak perlu mengharapkan teman seteguh Ibrahim andai diri tak sekuat Siti Hajar.
Mengapa didambakan teman hidup bak Siti Khadijah kalau diri tak sesempurna Rasulullah s
.a.w.


Bimbinglah diri dan terimalah KEKURANGAN itu sebagai KEUNIKAN. Carilah kebaikan pada dirinya dan bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya.Memahami dan menerima seadanya................kerana hidup kita tak tau berapa hari lagi yang tersisa.




SYUKUR,SYUKUR,SYUKUR YA ALLAH....,
KU INGIN SELALU DI SAMPINGMU....


ARIZAKIAH

Wednesday, September 29, 2010

GANJARAN.........................

Kusyuk mendengar Khutbah Raya.

Puasa 6 hari di bulan syawal ganjaran pahalanya umpama berpuasa selama setahun!!!!!!!!!Tapi mengapa tak semua orang nak merebutnya?agaknya kerana pahala tu tak nampak berharga macam intan berlian,emas permata atau wang bertimbun........sebab tu tak ramai yamg nak berebut mendapatkannya. Berpuasa di bulan bukan bulan puasa ni memang banyak dugaannya.Sabar jelah .......kuatkan iman. Jemputan kenduri kahwin dan rumah terbuka masih diterima tapi kerana bulan syawal dah di penghujung, i nekad jugak nak teruskan puasa.bila terasa kubur dah memanggil mulalah nak menghitung berapa banyak amalan kita dah buat. Selagi masih ada kudrat ,usia yang masih tersisa ni nak diisi dengan amal yang baik dan pahala yang melimpah ruah.MUDAH-MUDAHAN SEGALA AMALAN DITERIMA.....AMIN.......






Marilah kita sama-sama berebut mendapatkan ganjaranNya kerana tahun depan belum tentu kita akan jumpa syawal lagi....sedihnya......
Masih sempat lagi kalau ada yang baru terbuka hati nak berpuasa syawal.Ada 10 hari lagi........ Bye bye cik kak......kita sahur malam ni ye kerana yang membezakan puasa orang Islam dengan Yahudi ialah SAHUR.


Selalu ingat mati,

ARIZAKIAH

Tuesday, September 28, 2010

RUMAH TERBUKA DAN UNDERSTANDING

Menghadiri majlis kahwin & rumah terbuka bersama ahli keluarga.
Yang pink colour tu family i.......

Hari ni dah 18 syawal.Puasa sunat syawal baru nak saya mulakan.Berlengah-lengah suatu tabiat yang tak baik tapi nak buat macam mana....undangan rumah terbuka aidilfitri masih lagi tak putus-putus diterima.Rasa penat semasa buat rumah terbuka jumaat lepas masih tak hilang lagi tapi hati rasa puas dan amat bermakna dapat menyempurnakan rumah terbuka aidilfitri dengan berbagai juadah yang dimasak sendiri.Tambahan lagi, sanak saudara yang dijemput semuanya dapat menghadirkan diri.Cukup meriah sekali.
Berhabis sikit tak apa.......raya bukannya hari-hari......

Amalan rumah terbuka harus diteruskan demi ikatan silaturrahim.Mmmmmm.......tali persaudaraan nak dirapatkan tapi untuk mengekalkan kasih sayang dalam rumahtangga apa lagi yang nak diamalkan????

Bila usia dah semakin meningkat,anak-anak dah besar,masa tak banyak dihabiskan untuk dia.kesiannya.........................semoga dia memahami.UNDERSTANDING....salah satu ciri yang perlu ada dalam membina keharmonian berpasangan agar tiada riak dan cemburu di hati.dan dia ada ciri-ciri tersebut. Alhamdulillah.............


Itu saja untuk entry hari ni...........JUMPA LAGI ESOK,,,,,,.bye!!

Bersemarak dengan cinta,

ARIZAKIAH.


Monday, September 27, 2010

YANG TERSIRAT DAN TERPENDAM



Dah lama nak buat blog. nak kongsi segala pahit manis kehidupan,segala sendu dan tawa riang.Terlalu banyak perkara tak terluah dengan kata-kata.Mungkin dengan menulis sedikit sebanyak ia boleh melegakan perasaan.Bukan semua perkara boleh kita pendam.Kalau dah berkudis,bernanah siapa yang nak sembuhkan? Orang tersayang????????tak semua perkara dia orang boleh faham.Biasanya orang yang tak memahami akan rasa bosan bila topik yang kita bincangkan tidak sesuai dengan kehendak, masa dan ruang.Semoga di ruang yang tanpa sempadan ini dapat i luahkan segala yang tersirat dan terpendam.

H
obi nombor satu i ialah memasak.Orang perempuan kalau dah berkeluarga tak boleh lari dari masuk dapur.kadang-kadang memasak juga boleh release segala yang berserabut di kepala.Dulu i pernah bercita-cita nak jadi novelis. Kalau bakat tak diasah semasa remaja, dah tua macam sekarang ni, otak pun dah berkarat.....Sekarang ni berangan nak jadi bisneswomen pulak.Mudah-mudahan segala impian jadi kenyataan........

Oklah.....itu saja buat permulaan.Tapi yang pasti selepas ini banyak lagi yang ingin di kongsi dengan blogger semua tentang pahit manis yang tersirat dan terpendam.



penuh cinta kasih,

ARIZAKIAH