Followers

Friday, January 7, 2011

KADANG-KADANG



Ruuu.........ruuu.........ruuu....
Derunya menenggelamkan segala bunyi ...
Kadang-kadang lembut...perlahan,
kadang-kadang kuat, berpetir halilintar....


Dingin mendakap segala isi....

menerjah segala sudut dan ruangan bumi....

kulit terasa membeku,

Sejuk sengal segala tulang sendi,

mencucuk menghimpit nenek dan tok ki.

Kadang-kdang datang tanpa di sangka,

Kadang-kadang berhenti secara tiba-tiba....

Terkadang membawa berkat dan rahmat...

Terkadang membawa musibbah dan bencana...

Air ajaib ini datang dari langit,

Menyiram halaman yang gersang,

Membasah hati yang kontang...

Tapi bila marah bisa menhancurkan seluruh alam..


Wahai hujan,

Cubalah kau tanya pada Sang matahari...

Mengapakah masih berselindung malu,

Di sebalik awan kelabu....





Cewaaah......
Puisi ini asli..tidak diciplak daripada sesiapa...
Entah kenapa pagi ni ilham i datang bertandang mengiringi hujan yang sudah 2-3 hari tak henti-henti hingga kini. Lebat sekali.........
Banjir...... entah gelombang yang ke berapa melanda bumi pantai timur....



Hai merpati...selimutilah aku...............


ARIZAKIAH

20 comments:

Ogy said...

mmg berbakat...pasal hujan je tu..tp enak di baca..

Arizakiah said...

Ogy,
Haaa...gee dah beri jodolnya. Kadang-kadang ilham datang spontan je...

wahida said...

akak yg buat puisi ni? perrrgggghh, terer giler!!

Arizakiah said...

wahida,
Jangan tak tau akak pernah jadi juara pertandingn puisi di sekolah...masa muda-muda dulu..
pernah juga dapat hadiah ke 2 pertandingan puisi di radio.
Kepala akak ni kadang-kadang jiwang sikit.

cik zaza said...

wahh!puitis sungguh.. =)

bunga ungu said...

wah... best best...

Arizakiah said...

Zaza,Ham,
Jangan puji mummy byk sangat.. dah tersengeh smpai ke telinga nih...ha..ha..ha..

Omu Rice said...

mummy minta maaf tak jenguk mummy..omu tidor pulak lepas matahari dah naik...sbb baca nota terus terlelap...hehe...ni omu jenguk...wah, tak sangka mummy pandai bersajak...suka omu baca...sbb kat tempat omu pun 2hari lepas hujan...harini jer mendung...tapi macam nak hujan...hehehe...

Arizakiah said...

Omu,
Mekasyih.....belajar rajin2 ye.....

HonEyBuNNy said...

pandainya berpuisi.......sejokk kan ujan2 neh...

water lily said...

menarik 2X. ni bakat terpendam atau memang dalam bidangnya??? saya baru balik dari trengganu, memang hujan tak berhenti. Rahmat dan Ujian dari Allah.

siti aishah bt muftar said...

hai sis...cah da balas comment tntang selipar KB10 TU..nak senang sms je cah 0137984040

siti aishah bt muftar said...

sis order la 2 selipar tu...bg murah sket...jimat kos pos gak..

cah da balas comment tntang KB 10 TU...xpun sms je ecah 0137984040

Arizakiah said...

Honeybunny,
Ujan2 nih mata ngantuk sesaje...hik3x

Waterlily,
Tak sangka pulak puisi saya tu menarik....Dok sesaje xde ape nak buat lepas makan udi kayu rebus, terasa nak berpuisi...saya ni bukannya tau sangat hal2 puisi nih..main bantai je......

saripahselamat said...

tebaek ar kak puyer puisi,pnoh mkne tue~thumbs up 4 u!!!

Arizakiah said...

SA,
Mekasih....
Saje2 mencuba,
Mudah2an ada orang nak baca,
tak sangka pulak ada orang suka,
apa lagi.. senyum sampai ke telinga,
ha..ha..ha..

Amy Syaquena said...

Pandainya akak buat puisi nie..

p/s:Hai baru hari nie amy dapat singgah blog kawan-kawan, sihat ke? thanks ye coz sudi singgah sinar raudah dan komen.. happy weekends..

bintangjauh said...

Salam berkenalan Arizakiah, tidak pasti boleh panggil kakak atau nama sahaja (Ratna berusia 45 tahun ini, ya ampun dah hampir senja usia ini!) terima kasih teramat tinggi kerna sudi mengintai-intai ke blog Ratna ini. Salam manis-manis madu.

siti aishah bt muftar said...

sis bile nak wat chat...msti senang

da rply comment kt my blog

Miecyber said...

Obama ke Chow Kit membeli sepatu
Di tengah jalan di goda Si Bohjan
Habis rosaklah kamera itu
Kerna gambar di ambil di tengah hujan..

Payung LED