Followers

Thursday, August 18, 2011

HARAM?????GELAP HATI MUMMY 40 HARI....

Assalamualaikum.....

Isu semasa sekarang ni tentang begitu banyak penggunaan bahan tak halal dalam makanan 'ready made' Tak pasti samaada adakah baru sekarang bahan haram itu digunakan atau baru sekarang pihak Jakim punya pekerja yang rajin bekerja.....oppsss!!!!maaf kalau mummy tersalah cakap.

Sebatian tak halal ini sering di gunakan dalam produk makanan. Usus, hati, tulang dan lemak babi di katakan terbaik sebagai bahan pengawet,perubatan dan perisa. Babi dijadikan sumber tersebut kerana mudah membiak dan murah.


Mummy ni yang semakin hari semakin rabun hanya nampak cop HALAL je... nak baca kandungannya E141 ke..E161 ke...mana mummy nampak....
Kalau sekali termakan bahan haram tu, gelaplah hati mummy selama 40 hari....Itu kalau sekali..kalau berkali-kali??? 

Namun...istilah halal menurut pendapat mummy bukan hanya terhad kepada penggunaan bahan halal  sahaja tetapi juga terhadap  kebersihan bahan dan premis-premis perniagaan. Kebersihan adalah salah satu gambaran iman.

Agaknya sebab itulah pengusaha keropok lekor di Terengganu diarah mendapatkan  sijil HALAL oleh Jakim. Ikan kena disiang dan basuh bersih-bersih. jangan pulak diblend dengan kepala-kepalanya sekali kerana kalau makan kepala ikan nanti lemahlah daya ingatan mummy yang dah semakin nyanyuk ni....

Premis juga mesti bersih ...kita tak nak la kan...makan keropok lekor jadi ceret beret.....dan sejujurnya memang pernah berlaku kepada mummy.

Tapi yang pasti..mummy adalah penggemar nombor 1 keropok lekor  ....kalau melalui jalan Kuala Terengganu ke Kota Bharu(mummy pun tak tau nama jalan tu), mummy mesti singgah kat gerai no 7. Keropok lekornya sedap.... (iklan la pulak....sape nak bayar?)   

Kalau jalan-jalan cari makan lepas solat terawih kat Kota Bharu, kedai makan yang jual 'colek' penuh sesak..... u olls faham tak maksud 'colek' tu....alaaa....keropok, seafood, ayam bakar,cucur udang dan segala salad yang dimakan dengan sos orang Kelantan menyebutnya COLEK.  Mummy dengar dengan hanya jual 'colek' je ....pendapatan mereka mencecah RM 20,000 seminggu. uuuuu......banyak tu..
Itulah rezeki ramadhan....dan yang pasti HALAL.



Hai bangau....jangan dimakan ikan pancingku.....
jangan haloba....itu lauk berbukaku........




 

ARIZAKIAH

1 comment:

Puan Gee said...

rinduu nk makan colek....huhuhu