Followers

Thursday, February 17, 2011

UBI KAYU KETUPAT SEBUTIR

Assalamualaikum....

Salam maulidurrasul untuk semua.Harap tidak terlewat kerana kita masih di bulan rabiulawal.


Cuti maulidurrasul..... kami sekeluarga memanfaatkan segala ruang cuti tersebut. Tanah sekangkang kera tak jauh dari rumah kami tebang tebas segala semak samun. cadang nak berkebun ..tak taulah jadi ke tidak...Rupanya banyak juga pokok ubi yang tumbuh  tanpa ketahuan tuannya...itulah tandanya tanah yang subur... benih yang jatuh semuanya jadi pokok..

Tunggu apa lagi... 
Kami cabut pokok ubi punyalah susah.... tarik punya tarik...pokok tercabut ubi tak ada...patah rupanya..








gali punya gali ...punya gali....

inilah hasilnya......




Besssssar punya........

Bila tengok ubi sebesar tu, en hubby teringin nak makan ubi kayu masak ketupat  sebutir tapi i lebih suka namakannya pindang ubi kayu .   Kerana besar sangat i masak pindang separuh je....... Alhamdulillah....selain dari hantar rumah mak i dan mak mertua, jiran depan rumah pun dapat merasa....


 



 i nak kongsi resepinya kalau ada yang nak cuba.....anak bujang pun boleh buat. sangat mudah....:

Separuh dari ubi kayu yang kat gambar tu...Agaknya 1 kg , kupas kulitnya dan basuh bersih2 ye.....manalah tau kot2 ada tanah yng masih melekat..Potong kecil2.
Rebus ubi dengan sedikit air. secubit garam dan 2 helai daun pandan. Bila ubi dah empuk masukkan 250 ml santan pekat bersama 1 cawan air. Masukkan 1/2 cawan gula dan balik2an perlahan-lahan.(kalau kuat ubi kayu akan hancur) Biarkan mendidih dan angkat.

* Kalau pekena bersama kopi panas, uuuu.....sangat terangkat!!!!




Hai ciakku, jangan mencicip tak tentu hala...doakan kejayaan putera puteriku.....


ARIZAKIAH

20 comments:

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

beso ubi tu...mesti kes lambat cabut..

wahida said...

akak, saya x pernah makan la...tapi mcm senang je resepi ni..lain kali nak cubalah...

Arizakiah said...

cikgu,
Die beso kerana tuannya tak tau bila ubi tu tumbuh...

Arizakiah said...

wahida,
memang sangat senang..kalau wahida buat mesti jadi punya...selamat mencuba.

Miecyber said...

Salam Maulidur Rasul...

Bank ditipu RM 19 juta

Amy Syaquena said...

wah bestnya lame x makan ubi tue..

Nieza said...

wah rajinnya berkebun bagus berbudi pada tanah ni...:)

Arizakiah said...

Mie,
Salam mauldurrasul untuk mie juga.....

Arizakiah said...

amy,
Kalu balik kelantan, meh rumah akak..ubi kayu kat kebun banyak lagi..he..he..he

Arizakiah said...

Nieza,
Bercucuk tanam adalah hobi akak tapi takde masa......

Ogy said...

mcm sedap je...selalu rebus je ubi tu..yg hitam2 tu apa kak?

Arizakiah said...

ogy,
Sekali sekala ubah sikit resepi...pon sodap..
ala gee....itu hiasan je la...nak snap pic, lawan putih mestilah hitam..itu jelly tip.

|| a - j . E . E || said...

wahhh best betol makan ubi rebus... terliur da nih..... huhu

Arizakiah said...

ajee,
Kalau jee rebus ubi dan tambah santan sikit, jadilah pindang......

izahdaut said...

1st time ni tengok resepi ubi kyu mcm ni.. Hmmm boleh try ni... Sedap sangt tuuu

Arizakiah said...

izah,
Ni resepi tradisi ore kelate...Simple tapi sedap. Mak mertua cakap kuih yang akak kasi ari tu tak cukup......sampai menjilat jari

bintangjauh said...

Salam Zakiah, ya ampun bila ditatapi selinang airmata dibuatnya, apakan tidak, Moyang sering menyediakannya semasa bulan ramadhan. Terkenang sayu Ratna bila terbayang pabila Moyang menjamahnya dengan perlahan dan lembut sekali oleh jari-jemarinya yang dimakan usia itu.

Tidak terfikir dan kelupaan akan manisan kegemaran Moyang Ratna itu, Zakiah. Terimakasih sungguh kerana mengungkapkan kembali kenangan manis manis madu semasa membesar bersama Moyang Ratna.

Disini banyak ubi-kayu yang dijual di pasar terbuka, akan Ratna cuba menyediakannya kelak nanti.

Tidak-lah Ratna tahu sebenarnya manisan ini asalnya dari Kelantan. Terimakasih Zakiah, beruntung punyai kenalan di-blog ni ya, bermacam aneka kenangan lama yang tidak lagi terlintas dimata-hati terus dikembalikan semula, sejuk pintu-hati Ratna.

Salam manis manis madu.

Arizakiah said...

Salam kasih buat ratna,
Terharu sekali kerana seringkali n3 i mengimbau kenangan lama ratna.....

|| a - j . E . E || said...

baru perasan ada resepi gak.. boleh cube nanti ni kak.. hihi

Arizakiah said...

ajee,
Ajee baca n3 akak tak habis rupanya...
Memang akak sediakan resepi untuk yang sudi mencubanya.....