Followers

Sunday, December 18, 2011

SIREH JUNJUNG PELENGKAP ADAT, TERTUNAI IMPIAN SEMPURNALAH HAJAT....

ASSALAMUALAIKUM.....




12 HARI LAGI NAK SAMBUT  TAHUN BARU....


Mood berblog entah kemana...agaknya hanyut ke Laut Cina Selatan bersama angin monson timurlaut yang membawa  banjir pantai timur....


Tapi hari ni mummy terpaksa  rajinkan diri kerana rumah sangat berhabuk dan bersawang..hu..hu..hu


Tempahan sireh junjung untuk majlis tunang dan kahwin terpaksa mummy tunaikan walaupun rasa tak larat.....
Sireh junjung ni adalah perkara wajib dalam setiap majlis pertunangan atau perkahwinan. Selain menjadi penyeri majlis ia juga dianggap sebagai pelengkap adat .


Pada mulanya menurut kawan mummy adiknya tu Alami, nak melangsungkan majlis sebelah petang tapi di awalkan langsungnya ke sebelah pagi Jumaat lepas.....
Sesuai dengan kepentingannya maka pagi itu  mummy pun....
Meredah hujan untuk ke Pasar Siti Kadhijah.....

 Takde duit kecik ke cik Jah.....






 Terima kasih.....
Saya beli ye.....
Mummy beli.......


Daun Sireh...harga daun sireh sekarang sangatlah mahal. 1 ikat  RM6.00



 Bunga......ikut tema tempahan



pink biru...mummy tambah putih untuk menaikkan seri....




 bunga-bunga malaysia.......
moden dan tradisional.....yang dijual di pasar . mummy tak beli sebab mengikut tema....





Maaf, mummy tak dapat nak bagi tunjukcara step by step.....photographer malas nak snap....ahaks...



Susun daun sireh di sekeliling span....sematkan dengan peniti.





kemaskan susunan sireh 




 









INILAH SIREH JUNJUNG BIDAN TERJUN YANG MUMMY GUBAH KURANG DARI 1 JAM.......












Mengikut tradisi melayu, sireh junjung dari pihak pengantin lelaki hendaklah lebih tinggi sedikit daripada pengantin perempuan untuk menunjukkan peranan dan tanggungjawab lelaki sebagai ketua keluarga.


Tetapi seiring dengan perkembangan zaman, sireh junjung telah digubah menjadi pelbagai bentuk dan sesuai dengan konsep...... 






Anak Pucong anak merbah,
Terbang hinggap di dahan meranti;
Sireh junjung kanda persembah,
Mengikat kasih bagai dijanji.... 




ARIZAKIAH

17 comments:

maszull said...

assalamualaikum....wah cantiknya gubahan sireh junjung tu ....:)

Fatin Mraz said...

cantik..cantik!
pandai bidan terjun menggubah ya?
hehee..
=D

Zakia said...

cantik sirih junjung tu :)

saffiya_aleesya @ echa said...

wahh mummy leh buat sireh junjung kurang dr 1 jam..agaknya kalau saya 1 hari pun xjadi2 gak sireh junjung tu..saya suka tgk org gubah brg2 hantaran kawin.tp tengok jela nak buat nyer tak pandai..

p/s: sy singgah n follow mummy yer!!salam kenal!!!

saffiya_aleesya @ echa said...

wahh mummy leh buat sireh junjung kurang dr 1 jam..agaknya kalau saya 1 hari pun xjadi2 gak sireh junjung tu..saya suka tgk org gubah brg2 hantaran kawin.tp tengok jela nak buat nyer tak pandai..

p/s: sy singgah n follow mummy yer!!salam kenal!!!

ILA HonEyBuNNy said...

mummy..cantik la walaupn d hias dalam msa kurang sejam....
pandai mummy...nice..;)

bintangjauh said...

Salam kasih buat Zakiah, cantik menawan hantaran sireh junjung gubahan cara tradisi buatan berseni dari Zakiah itu, sekian lama lagi berkurun Ratna tidak berpeluang menyaksikan apa sahaja majlis kenduri baik pertunangan atau perkahwinan, gimana tu?

Salam manis manis madu.

konde said...

menghitung hari.... Go to 2012

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

azieazah said...

Saya tak pandai pun nak gubah sireh junjung, tp memang suka tengok sebab penyeri banyak adat dalam budaya Melayu.


*pstttt... Kak, contact saya di email: azieazah_07@yahoo.com

kalu sudi, mungkin boleh jumpa. InsyaAllah, pada Ahad 1 Jan, saya mungkin akan berada di Kota Bharu.

Nanti saya bagi no hp saya.

deqla manjew said...

cantek2 sume gmbr..nice blog jgk..follow u ya..kalo rjn meh singgah blog sy pulak.. :)

kakcik said...

Pandai juga menggubah, kalau bagi kat kakcik memang tak akan jadilah gubahan tu. :)

Papa Mifz said...

cantek la gubahan sireh junjung yg akak buat...

nyanyisunyi said...

akak memang berbakat pun..cantik..ingat senang nk gubah sirih junjung..

wahida said...

cantik la kak...pas tu kombinasi pun menarik..

Fatin Mraz said...

cantik header baru! =}

Cik Sibuk said...

kreatif :)
simple & tak semak..

mrs irmidrza to be said...

cantinyer..salam kenal miza dtg melawat..cari ilham wed prep...terjumpa blog mummmy...heheh..

folo mummy ekk..folo miza balik ya..

http://lildrwalimah.blogspot.com/